یه سری از شاخص های مقاومت رو صحبت کردیم راجع بهش که حرف این بود که پیدا کردن نگرش مقاومت و جاری شدنش تو زندگی میتونه جوری سبک زندگی رو عوض کنه که انسان شکننده ای که حتی تو مدیریت بحران ضعیف عمل میکرده، به فرد مقاومی تبدیل بشه که هم شرایط خودش و هم شرایط افراد پیرامون خودش رو حتی با برد زیادی تغییر بدههفت شاخص از یازده تا بررسی شد. دو شاخص دیگه رو میخوایم در موردش صحبت کنیم
شاخص هشتم: غایت مقاومت هستشم:
ملاحظه می کنید که غایتِ جنگ یک پیروزی یا شکسته که همیشگی هم نیست و ممکنه به زودی یا با فاصله دوباره اتفاق بیفته. معلوم هم نیست این پیروزی به نفع حق باشه یا ضررش، اما غایت مقاومت فرجه. تعبیر بزرگی که در معارف ما وجود داره فرجه. فرج فقط ظهور امام نیست، ظهور ما هم هست، ظهور و صیرورت ما به سمت امام. این فرج فقط و فقط در اثر مقاومت بدست میاد. در اثر مقاومته که انسان ورز میخوره. جامعه ورز میخوره. بالا پایین میشه. در مقاومته که شرایط جهانی مستعد میشه و ظرفیت پیدا میکنه برای فرج و ظهور امام. همین مقاومت برجسته این نزدیک به ۵۰۰ روز چقدر وجدان های همه بشر را بیدار کرد. انگار همه عالم دنبال یه فرج بودن همه صداها بلند شد به حمایت از فلسطین.وجدان عمومی جامعه بشری چرخید، مستعد فرج شد.
و اما شاخص نهم: مقاومت همواره محک و میزانه.
کما اینکه در عاشورا ممکنه تصور بشه که جنگ ظاهری رو طرف باطل برد. اما نتیجه جنگ محک و میزان نیست، همونجا هم مقاومت در برابر باطل و در مسیر حق محک و میزان بود و استمرار این مقاومت پیروزی بود. اساسا ابتلائات با مقاومت معنا پیدا میکنه.با مقاومته که تعابیری چون «مستهم الباساء والضراء» ، «و زلزلوا حتی یقول الرسول و الذین امنوا معه متی نصرالله» معنا داره. خیلی عجیبه کار به جایی رسیده بوده که انبیا دچار یأس شدند حتی اذاستیأس الرسل یاس انبیا از جنس یاس ما نیست اما یک چیزی هست که قرآن بیان کرده در حال حاضر ما برای ماجرای غزه خیلی ناراحت هستیم که چرا آنچه دوست داشتیم نشد. ما مایوس میشیم که کار خیلی سخت شده.در تاریخ، حتی انبیا هم براشون کار سخت شده «و بلغت القلوب الحناجر »این تعابیر و مفاهیم در فرهنگ و قواعد مقاومت طبیعی است. مقاومت دارد کار خودش را میکند. از همین فراز و نشیبها و ورز خوردنهاست که فرج در میآید؛ اصلا سنت خدا تو این دنیا اینه. پس نفس مقاومت محک هست و بسیاری از اطلاعات با مقاومت معنا و مفهوم پیدا میکنه